آموزش حرفه اي سئو سايت
بهينه سازي سايت- سئو سايت- سئو حرفه اي

https-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a6%d9%88

 

راهنماي كامل براي استفاده از HTTPS و تاثير آن در سئو

جديدا اكثر صاحبان سايتها ترغيب شده اند كه پروتكل استفاده شده در سايت خود را از http به پروتكل امنيتي https تغيير دهند. هنگامي كه از آنها سوال ميشود كه دليل شما براي اين كار چيست، پاسخ ميدهند كه گوگل اعلام كرده است كه استفاده از https يك سيگنال رتبه بندي در نتايج جستجوها به حساب ميآيد و در سئو تاثير گذار است و استفاده نكردن از اين پروتكل امنيتي ممكن است به رتبه سايت ضربه وارد كند.

اما آيا يك محصولي كه در ازاي ساليانه 30 دلار به صاحبان سايت ارائه ميشود، ميتواند تا اين حد در رتبه بندي ها تفاوت ايجاد كند؟ و اگر چنين است، تاثير دقيق آن بر جابجاييها به چه نحوي خواهد بود؟

بهتر است اين موضوع را موشكافانه تر بررسي كنيم. https پروتكلي است كه تا همين اواخر فقط توسط سايتهاي تجارت الكترونيك و فقط براي صفحات پرداخت استفاده ميشد. حال سوالي كه بسياري از صاحبان سايتها با آن روبرو هستند اين است كه آيا استفاده استفاده از اين پروتكل امنيتي به اندازه اي ارزش دارد كه به خود زحمت دهند و از http به https مهاجرت كنند؟

با سئو روز همراه باشد تا استدلالهاي مختلف موافق و مخالف استفاده از https را با هم بررسي كنيم. اما قبل از هر توضيحي بهتر است تا مفاهيم اين حوزه را بطور واضح تعريف كنيم.

پروتكل امن https و كدگذاري ssl چيست؟ و به چه دلايلي به آن نياز خواهيد داشت؟

(http مخفف عبارت hypertext transfer protocol ) به معني پروتكل انتقال ابرمتن است. اين پروتكل اجازه ميدهد تا بين سيستمهاي مختلف ارتباط برقرار شود. اغلب از آن براي انتقال داده ها از يك وب سرور به يك مرورگر براي نمايش صفحات وب استفاده ميشود. مشكل اينجاست كه اين پروتكل رمزگذاري نشده است و در هنگام انتقال بين دو سيستم، ممكن است شخص سومي به آن دسترس پيدا كند. براي حل اين موضوع اغلب پيشنهاد ميشود كه صاحبان سايت از پرتكل https استفاده كنند. در اين عبارت حرف S مخفف secure و به معني “امن شده” است. در اين پروتكل از گواهينامه( SSL  SSL Certificate) استفاده ميشود. گواهينامه SSL به شما اجازه ميدهد كه يك ارتباط امن بين وبسايت خود و بازديدكنندگان سايتتان برقرار كنيد. اين گواهينامه تضمين ميدهد كه اطلاعاتي كه در اين بين داد و ستد ميشود رمزگذاري شده است و از دسترس اشخاص ديگر (مثلا هكرها) دور خواهد ماند.  بنابراين بدون پرتكل https هر داده اي كه تبادل ميشود امنيت نخواهد داشت. براي سايتهايي كه داده هاي حساسي را رد و بدل ميكنند، امنيت اطلاعات از اهمين بسيار بالايي برخوردار است. اغلب در صفحاتي از سايتها كه پرداخت الكترونيكي در آنها انجام ميشود و يا اطلاعات ثبت نام افراد در آنجا وارد ميشود از اين پروتكل استفاده ميشود.

آيا استفاده از https واقعا امنيت سايت را بالا ميبرد؟

اين باور در ذهن صاحبان سايتها نهادينه شده است كه https ميتواند سايت آنها را حفاظت كرده و امنيت آن را تضمين كند. حقيقت اين است كه وبسايت شما بطور كامل حفاظت نميشود و ممكن است سايت شما همچنان در معرض آسيب هكرها و بدافزارها قرار گيرد اما امنيت آن بسيار بالاتر از حالت عادي و بدون استفاده از httpss است. خانه اي را تصور كنيد كه هيچ گونه ديواري دور آن وجود ندارد. اين خانه بسيار قابل نفوذتر از يك خانه با ديوارهاي مستحكم است. اما نميتوان گفت كه خانه اي با ديوارهاي مستحكم بطور 100% غير قابل نفوذ بوده و هيچ گونه تعرضي به آن امكانپذير نيست.

استفاده از https چه تاثيري بر سئو سايت شما خواهد داشت؟

هنگامي كه كسب و كار شما رو به رشد است و همچنين پيوسته الگوريتمهاي گوگل پيشرفت ميكند، ضروري است كه سايت و سئو سايت شما نيز با اين روند همراه باشد. اگر فرض كنيم كه محصولات يا خدمات شما قلب شركت شما باشند، ميتوان گفت كه وبسايت شما نقش شريانهاي حياتي را ايفا ميكنند كه به سرعت به اعضاي ديگر خون رساني انجام ميدهند. هنگامي كه بازديدكننده با مراجعه به سايت شما متوجه شود كه در حال جستجوي نياز خود در يك سايت امن و مورد اعتماد است، احتمال اينكه از محصولات يا خدمات شما استفاده كند به مراتب بالاتر خواهد بود.

در سپتامبر سال 2014 نرخ استفاده از https در بين 10000 وبسايت برتر فقط 4.2% برآورد شد. اما در تحقيقاتي كه توسط سايت Ahrefs در ژوئن 2016 انجام گرفت نشان داده شد كه درصد سايتهايي كه از https استفاده ميكنند در رتبه هاي 1 تا 3 به مراتب بالاتر از رتبه هاي 4 تا 10 است. همچنين در مقالهاي كه در جولاي 2016 در سايت Moz منتشر شد، مشخص شد كه 30% از سايتهايي كه در رتبه هاي بالاي نتايج جستجو نمايش داده ميشوند از https استفاده كرده اند. اين آمارها نشان ميدهد كه امروزه استفاده از https به عنوان يك تاكتيك بهبود سئو مطرح شده است.

مزاياي استفاده از https به صورت زير است:

  • رتبه بندي بهتر در گوگل: گوگل به روشني اعلام كرده است كه استفاده از https در سايتها ميتواند در بهبود سئوي سايت آنها تاثير مثبتي بگذارد.
  • امنيت: اين پروتكل باعث ميشود كه دامنه شما ايمن تر شود. شما هرگز علاقه نداريد كه اطلاعات شخصيتان توسط هكرها و افراد مختلف به سرقت برود. با استفاده از اين پروتكل ورود غير مجاز به سايت شما تا حد بسيار زيادي كاهش خواهد يافت.
  • رمز گذاري اطلاعات: استفاده از اين پروتكل به شما اجازه ميدهد كه با اطمينان بيشتري اطلاعات حساس خود را انتقال دهيد. گاهي اوقات نياز است كه اطلاعات ارزشمندي از مشتريان يا طرح هاي محرمانه تجارت خودتان را از طريق اينترنت انتقال دهيد. https با رمزگذاري اطلاعات امكان هر گونه سرقت اطلاعاتي را هنگام تبادل اينگونه اطلاعات را به حداقل ميرساند.
  • افزايش اعتماد بازديدكنندگان: مطالعات نشان ميدهد كه 77% از كاربران نگران اين هستند كه هنگام استفاده از اينترنت، اطلاعات شخصي آنها به سرقت برود. همچنين 29% از كاربران قبل از هرگونه خريد آنلاين يا در اختيار گذاشتن اطلاعات، به دنبال آيكن قفل سبز رنگ كنار آدرس سايت هستند. اين نشان ميدهد كه استفاده از https ميتوانيد باعث افزايش اعتماد مشتريان به سايت شده و ميزان فروش شما را افزايش دهد.

استفاده از https معايب و مشكلاتي را نيز به همراه دارد كه در زير به برخي از آنها اشاره ميكنيم.

ممكن است در هنگام مهاجرت از http به  https اشتباهاتي رخ دهد.

ميزان تبليغات پيرامون افزايش رتبه سايت با استفاده از https و تاثير آن بر سئو و بهينه سازي سايت، اين باور را بوجود آورده است كه با استفاده از اين پروتكل يك جهش بزرگ در رتبه سايت در صفحات جستجو مشاهده خواهد شد. اما در حقيقت اين اتفاق هرگز به وقوع نيفتاده است و اگر اين چنين شده بود، مقالات بسيار زيادي پيرامون اين تاثير توسط متخصصان تراز اول حوزه سئو به رشته تحرير درميآمد. زيرا همانطور كه در اين مقاله اشاره شد، نرخ استفاده از https توسط سايتها ناگهان افزايش يافته است و اگر تغيير محسوسي در رتبه بنديها مشاهده ميشد بايد سر و صداي زيادي در حوزه بازاريابي آنلاين به راه ميافتاد.

بسياري از شركتهاي بزرگ با بودجه هاي نامحدود و منابع عالي براي توسعه وب، هنوز از https استفاده نكرده اند. بنابر اين بهتر است بررسي كنيم كه چه معايبي در https باعث شده است كه تمامي سايتها از ان استفاده نكنند:

√ ايجاد مشكلاتي براي سرعت بارگذاري سايت

اگر اندكي در زمينه سئو تخصص داشته باشيد بخوبي ميدانيد كه سرعت بارگذاري سايت يكي از فاكتورهاي مهم سئو سايت به حساب ميآيد. اگر شما در پياده سازي httpss دچار خطا شويد، به مشكلات بارگذاري سايت دچار خواهيد شد. در مهاجرت به httpss نياز است تا ارتباطات بين سرورها چندين بار جابجا و قطع و وصل شود. بنابراين اگر در حال حاضر سايت شما اندكي كند بوده و بخوبي راه اندازي نشده است، ميتوان گفت كه سايت شما در مهاجرت به https مستعد كاهش سرعت بارگذاري است. بنابر اين اگر مشكلات سرعت بارگذاري سايت شما قبل از مهاجرت بخوبي مرتفع نشود، ممكن است كه پس از استفاده از پروتكل امنيتي https به اهداف سئو خود نرسيد.

√ هزينه ها

هزينه يك فاكتور مهم براي تجارت هاي كوچك به شمار ميآيد. استفاده از پروتكلهاي امنيتي، بسته به نوع پروتكل خريداري شده، ميتواند سالانه صدها دلار براي يك سايت هزينه داشته باشد. البته بعضي از گواهينامه ها بصورت رايگان به سايتها ارائه ميشوند اما مشكل بزرگ آنها اين است كه تاريخ انقضاي اين گواهينامه ها 90 روزه است و هر 90 روز يك ريسك بزرگ براي سايت اتفاق ميافتد.

√ از دست دادن بخشي از مشتريان

از آنجا كه مهاجرت به https يك پروسه زمانبر بوده و نيازمند برنامه دقيق و داشتن منابع مناسب است، اغلب ديده ميشود كه تجارتهاي كوچك كه از امكانات پشتيباني و يك تيم سئوي خوب برخوردار نيستند، بدليل عدم استفاده درست از تگ هاي كانونيكال و ريدايركتهاي زنجيره اي بخشي از مخاطبان خود را از دست داده و فروش آنها دچار افت ميشود. توصيه ميشود كه سايت هاي بزرگ تمام سايت خود را به يكباره تغيير ندهند و بصورت بخش بخش از https استفاده كنند تا در صورت بروز مشكل بتوانند ان را راحتتر برطرف كنند.

 

مهاجرت از HTTP به HTTPS

اگر اكنون نگران نتيجه مهاجرت به https هستيد در ادامه دستورالعملي به شما ارائه شده كه به شما كمك ميكند تا ديد بازتري نسبت به اين اقدام پيدا كنيد.

  • گواهينامه SSL را خريداري كرده و IP اختصاصي را از شركتي كه دامنه را از او خريداري كرده ايد، تهيه كنيد.
  • گواهينامه SSL را نصب و پيكربندي (configure) كنيد.
  • از سايتتان يك back-up تهيه كنيد تا در صورت لزوم از آن استفاده كنيد.
  • لينكهاي داخلي سايت را از http به https تنظيم كنيد.
  • تمامي كتابخانه هاي كد را به روز رساني كنيد. از جمله JavaScript، Ajax و …
  • تمامي لينك هاي خارجي تحت كنترل خود را به https ريدايركت كنيد.
  • برنامه هاي كاربردي htaccess را به روز رساني كنيد. از جمله Apache Web Server، LiteSpeed. همچنين براي ريدايركت به https تابع مديريت سرويس اينترنت خود(مانند Windows Web Server) را به روز كنيد.
  • اگر از يك شبكه تحويل محتوا (CDN) استفاده ميكنيد، تنظيمات SSL آن را به روز رساني كنيد.
  • اجراي صحيح ريدايركت 301 تمامي صفحاتي كه به https انتقال داده شده اند.
  • سايت تبديل شده خود را در Google Search Console و Google Analytic وارد كنيد.
  • تمامي ابزارهايي را كه براي تجزيه و تحليل سايت از آنها استفاده ميكنيد را براي صفحات جديد سايت به روز كنيد.

انتخاب صحيح گواهينامه SSL – نكاتي براي استفاده از SSL

تاييد اعتبار گواهينامه (Certificate Validation)

سه نوع تاييد اعتبار براي گواهينامه هاي SSL وجود دارد. تاييد اعتبار دامنه (Domain Validation)، تاييد اعتبار سازماني (Organizational Validation) و تاييد اعتبار توسعه يافته (Extended Validation).

  • تاييد اعتبار دامنه: در اين نوع گواهينامه، شركت صادر كننده گواهينامه SSL صرفا اعتبار دامنه شما را بررسي كرده و گواهينامه را براي شما صادر ميكند. اين نوع گواهينامه براي مهاجرت از http به https مناسب است.
  • تاييد اعتبار سازماني: براي صدور اين نوع گواهينامه نياز است تا هم اعتبار دامنه و هم اعتبار سازمان خريداري كننده مورد تاييد قرار گيرد. معمولا اين گواهينامه توسط سايت هاي تجاري به منظور جلب اعتماد مشتريان و معتبر نشان دلدن تجارتشان استفاده ميشود. اين گواهينامه توسط اشخاص حقوقي مورد استفاده قرار ميگيرد.
  • تاييد اعتبار توسعه يافته: اعتبارسنجي براي صدور اين نوع گواهينامه شبيه به اعتبار سنجي براي صدور گواهينامه سازماني است با اين تفاوت كه با خريد اين نوع گواهينامه در نوار آدرس مرورگر علامت خريد اين گواهينامه در دامنه شما براي كاربران به نمايش درميآيد. بوسيله اين گواهينامه نام تجاري بصورت سبز رنگ درست قبل از نام دامنه در نوار آدرس ظاهر ميشود. اين گواهينامه معمولا توسط شركتهاي بسيار بزرگ مورد استفاده قرار ميگيرد و به كاربران اين موضوع را القا ميكند كه در اين سايت امنيت بسيار بالا بوده و داده ها در سطح بالايي حفاظت ميشوند.

 

  • انواع گواهينامه ها

بعد از اينكه به نتيجه رسيديد كه كدام نوع از اتبار سنجي گواهينامه براي شما مناسب است، بسيار مهم است تا نيازهاي وبسايت را برآورد كرده و يكي از سه نوع گواهينامه اي كه در ادامه نام برده ميشود را انتخاب كنيد: گواهينامهSSL تك دامنه(Single domain)، گواهينامهي SSL وايدكارت (Wildcard) و گواهينامهSSL چند دامنه اي (Multi-Domain)

  • گواهينامهSSL تك دامنه: اين نوع گواهينامه فقط براي صاحبان سايتي درنظر گرفته شده است كه تنها داراي يك سايت هستند و سايت آنها زيردامنه ندارد
  • گواهينامه SSL وايدكارت: اين نوع گواهينامه هم دامنه اصلي (sample.com) و هم تمامي زيردامنه هاي مرتبط (mail. sample.com, shop. sample.com, smtp. sample.com و …) را رمزگذاري ميكند.
  • گواهينامهSSL چند دامنه اي: اين نوع گواهينامه براي صاحبان سايتي طراحي شده است كه هم زمان چند سايت زا تحت پوشش يك سازمان واحد مديريت ميكنند. براي اين گونه سايتهاي سازماني، خريد اين گواهينامه به مراتب آسانتر و مقرون به صرفه تر از خريد مجزاي چند گواهينامه تك دامنه براي هر يك از سايتها خواهد بود.

√ نتيجه گيري

بسياري از سايتها نياز به امنيت بيشتر دارند. همچنين با پديدار شدن امكانات ديگر مانند صفحات موبايلي پرشتاب (AMP) نياز به استفاده از پروتكلهاي امنيتي بيش از پيش احساس ميشود. حقيقت اين است كه با پيشرفت فضاي مجازي استفاده از https به يك نياز حياتي تبديل خواهد شد، بنابراين وقت آن رسيده كه براي مهاجرت به https برنامه ريزي كنيد و آن را به نحوي در استراتژي بازاريابي خود بگنجانيد. جالب خواهد بود كه نظر Gary Illyes، يكي از وبمسترهاي گوگل در مورد مهاجرت به https را بدانيم:

” اگر شما يك متخصص سئو هستيد و به ديگران پيشنهاد ميدهيد كه به https مهاجرت نكنند، مطمئنا اشتباه ميكنيد و بايد احساس بدي نسبت به آن داشته باشيد”

 

 

امتیاز:
بازدید: 159
برچسب:
:
[ 1395/9/25  ] [ ۱۶ ] [ seo1 ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 63539
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب