آموزش حرفه اي سئو سايت
بهينه سازي سايت- سئو سايت- سئو حرفه اي

anchor text,اشتباهات رايج در سئو,اشتباهات رايج سئو

 

بدترين توصيه‌اي كه براي توسعه كسب و كار اينترنتي شما مي‌توان كرد، آن است كه بگوييم سئو سايت را ناديده بگيريد و فقط روي محتوا تمركز كنيد. سئو وبسايت شما را به زباني تبديل مي‌كند كه هر موتور جستجويي مي‌تواند به آساني آن را متوجه شود؛ بنابراين كاربران صفحات شما را مشاهده خواهند كرد. اما در اين راه مرور اشتباهاتي كه كسب و كارها به طور مكرر مرتكب مي‌شوند مي‌تواند براي شما درس هايي داشته باشد.

  1. كليدواژه ها (عبارات كليدي مهم)

شما همواره هم به كليدواژه نياز داريد. دو اشتباهي كه در اين زمينه مرتكب مي‌شويد اين است: چاشني دادن به كليدواژه و هدف قرار دادن كلمات اشتباه.

چاشني دادن (تاكيد بيش از اندازه و در واقع بزرگنمايي)  با استفاده از عبارات كليدي دقيق در پسامدهاي غيرعادي، موتور جستجو را فريب مي دهد. اين كار باعث مي شود كه موتورها شما را جريمه كنند؛ در واقع عبارت شما هيچ معنايي نخواهد داشت. گوگل براي تجزيه و تحليل هدف، صفحه سايت شما را از نمايه سازي معنايي نهفته (LSI) بررسي مي كند و تغييرات كليدواژه را مشخص مي كند. به جاي تكرار واژه به واژه، از مترادف ها و جايگزين هاي ديگر استفاده كنيد. كليدواژه را در عنوان، بند اول، توضيحات اصلي و در داخل متن استفاده كنيد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر درباره عبارات كليدي به اين مقاله مراجعه كنيد.

  1. متن لنگر يا همان anchor text

متن لنگر كلمات قابل كليك كردن در يك هايپرلينك است. شما مي توانيد براي متن هاي داراي برند، لينك هاي خالي و لينك هاي دنباله دار، از متن لنگر استفاده كنيد و صفحه خود را در ساير مطالب وبسايت و وبسايتهاي خارجي مرتبط پيوند دهيد.در واقع همانطور كه همواره خدمت شما عرض كرده ام، مهم ترين استفاده اين هايپرلينك ها زماني است كه سايت هاي ديگر مطالب سايت شما را كپي مي كنند و براي شما بك لينك كاملا مرتبط مي سازند !

  1. بهينه سازي تصوير

محتواي داراي تصوير كليك، لايك و اشتراك گذاري هاي بيشتري خواهد داشت. اما مشكل آن است كه موتورهاي جستجو نمي توانند تصاوير را ببينند (البته كم كم داريم به شرايطي مي رسيم كه گوگل تصاوير را هم تحليل مي كند !!). در اين خصوص موتورها به توضيحات متني نياز دارند. بهتر است يك نام فايل كاملا مرتبط، زيرنويس و عنوان براي تصوير مشخص كنيد.

  1. استراتژي لينك ها

در يك نظرسنجي مشخص شد كه 90 درصد افراد از نشريات و تبليغات به عنوان بهترين استراتژي تقويت سئو و ايجاد لينك استفاده مي كنند. بايد مراقب باشيد كه لينك هاي وبسايت هاي جريمه شده و نامعتبر را در مطلب خود نگنجانيد.در واقع اصل صحبت ما در اين نكته سايت بك لينك هاي ارزشمند و موثر است.

  1. طرفداران و دنبال كنندگان

شبكه هاي اجتماعي بي نظير هستند اما تعداد طرفداران شما چندان تعيين كننده نخواهد بود. مشاركت و فعاليت است كه اهميت دارد. بايد مشخص كنيد نحوه برقراري ارتباط و تعامل با افراد و برخورد آنها با شما چگونه است؟ اعداد و ارقام مهم نيست، فعاليتي كه ايجاد مي كنيد و ميزان مشاركت مخاطبان شما مهم است.

 

امتیاز:
بازدید: 123
برچسب:
:
[ 1395/10/6  ] [ ۱۹ ] [ seo1 ] [ ]

هدف تمامي موتورهاي جستجو، مانند گوگل، فراهم كردن تجربه‌اي خوب براي كاربرانشان است، بنابراين سايتي سريع، كيفيت كلي سايت را افزايش داده و در نتيجه رضايت كاربران را به دنبال خواهد داشت. تجربه اينترنت سريع حق هر كاربريست. اهميت اين موضوع در وضعيت سايت در موتور جستجوي گوگل، به خوبي قابل مشاهده است. تعدادي از نكاتي كه گفته خواهد شد، توسط SEOmoz اجرا شده‌اند اما به دليل سودمندي كلي آن‌ها، به توضيح نكات خواهيم پرداخت.
بنابر اين نكات بر اساس فاكتور‌هاي متفاوت (به همراه توصيه‌هاي مفيد از گوگل و ياهو) و با استفاده از سايت SEOmoz به عنوان مثال، توضيح داده خواهند شد.
توجه: گرفتن بك آپ قبل از آغاز به كار ضروري مي‌باشد.
نكته: در طول اين مقاله، عبارات SEOmoz و سئوموز به سايت انگليسي زبان سئوموز اشاره دارد و دليل آن انتشار اين مقاله توسط همين نويسنده، در سايت انگليسي زبان سئوموز مي‌باشد.

الف) سرور

انتخاب هاست مناسب از اولين قدم‌هاي شروع ماجراجويي شما به عنوان وبمستر خواهد بود. هاستي با تنظيمات پيشرفته و مناسب، كمك بسياري به شما خواهد كرد.

۱. در كش مرورگر ذخيره سازي كنيد

CJ Patrick در مقاله‌اي در خصوص چگونگي استفاده از Expires header‌هابراي استفاده از كش مرورگر با عنوان «Expires header‌ها براي سئو»توضيح مي‌دهد و مي‌گويد:

«مرورگر شما براي اينكه متوجه شود كه آيا بايد براي لود منبعي، درخواست دوباره بدهد و يا به كش خود مراجعه كند، از Expires header‌ها كمك مي‌گيرد. وقتي شما براي منبعي، مثل تصاوير، Expires header در نظر مي‌گيريد، مرورگر شما اين منابع را در كش خود ذخيره خواهد ساخت. كاربران در مراجعه دوباره به سايت، با سرعت بيشتري مواجه خواهند شد، زيرا مرورگر تمامي تصاوير را از قبل در حافظه خود داشته است.»

متاسفانه در لحظه ارسال اين مطلب، SEOmoz از اين قابليت براي تصاوير و stylesheet خود استفاده نكرده است.

۲. Keep-Alive را فعال كنيد

به گفته ويكي پديا:

«Keep-Alive سيگنالي است كه در فواصل زماني از پيش تعين شده ارسال مي‌شود و نقش مهمي را در اينترنت ايفا مي‌كند. بعد از ارسال سيگنال، در صورتي كه جوابي دريافت نشود، پيوند قطع شده محسوب شده و اطلاعات پيش رو، تا زمان برقراري دوباره پيوند، از راه‌هاي ديگر تعيين خواهند شد.»

هر چند اطلاعات فوق بيشتر در خصوص TCP Keep-Alive صادق است تا HTTP Keep-Alive، اما به درك موضوع كمك خواهد كرد. در واقع كاربر در HTTP Keep-Alive به سرور مي‌گويد «مي‌خواهم اين ارتباط TCP براي اين قدر ثانيه برقرار باقي بماند». اين امر به كاهش مدت عكس العمل درخواست‌هاي بعدي كمك خواهد نمود. بنابر اين، تماس با شركت هاستينگ جهت معرفي اين موضوع و يا درخواست فعال كردن آن، ارزشمند خواهد بود. هر چند اكثر اين شركت‌ها، اين امكان را غيرفعال كرده‌اند (از جمله براي SEOmoz)، چون اين امكانيست دلخواه (در حالي كه اطلاعات منتقل شده در هر درخواست، كمتر از ۶۰ بايت خواهد بود).

۳. فشرده سازي gzip را فعال كنيد

طرز كار فشرده سازي gzip
تصوير از betterexplained.com

به گفته موتور جستجوي ياهو:

«Gzip محبوب‌ترين و كارامد‌ترين شيوه فشرده سازي حال حاضر است و به كاهش تقريبا ۷۰ درصدي سايز پاسخ به درخواست كمك مي‌كند. تقريبا ۹۰% از ترافيك اينترنتي امروز از طريق مرورگرهايي صورت پذيرفته است كه از gzip پشتيباني مي‌كنند.»

استفاده از Gzip، سايز و در نتيجه مدت زمان رسيدن پاسخ‌هاي HTTP را كاهش مي‌دهند. اين شيوه ايست بسيار آسان كه به كاهش وزن صفحات شما كمك خواهد كرد، و با افزودن كد زير به فايل. htaccess فعال خواهد شد:

# compress text, html, javascript, css, xml:
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript
# Or, compress certain file types by extension:

SetOutputFilter DEFLATE

همچنين مي‌توانيد از كد PHP زير در ابتداي كد PHP يا HTML خود استفاده كنيد:

همچنين مي‌توانيد از پلاگين‌ها (مثل پلاگين WP HTTP Compression براي وردپرس) استفاده كنيد.
سئوموز از اين تكنولوژي بهره مي‌برد، هر چند كدهاي استفاده شده خارجي، مثل كد‌هاي جاوا از AdRoll، Simpli و CloudFront قابليت كاهش حجم، بيش از ۶۰% را با استفاده از gzip د اشتند.

۴. صفحات هدف را قابل كش كنيد

صفحات طراحي شده مخصوص موبايل، كاربران را به آدرس ديگري (مثل www. seomoz. ir به m. seomoz. ir) منتقل خواهند ساخت؛ به همين دليل فعال بودن قابليت كش در اين ريدايركت‌ها مي‌تواند در بارگذاري بعدي سايت شما مفيد واقع شود. از ۳۰۲ redirect به همراه كش با مدت زمان يك روزه استفاده كنيد كه شامل Vary: User-Agent در كنار Cache-Control: private باشد. در اين صورت، تنها كاربران مراجعه كننده از سايت‌هاي موبايل منتقل خواهند شد.

۵. از CDN استفاده كنيد.

استفاده CDN از چندين سرور
سرورهاي مختلف استفاده شده براي CDN

شبكهٔ تحويل محتوا يا CDN، مجموعه ايست از سرورهاي شبكه وب در مكان‌هاي متفاوت كه وظيفه رساندن و تحويل مطالب را به صورت كارا و سريع‌تر به كاربر بر عهده دارد. سروري كه وظيفه تحويل محتوا به كاربر را دارد، بر اساس فاصله با كاربر انتخاب مي‌شود. به طور مثال، سروري كه قطعي شبكه كمتر و يا سرعت پاسخگويي بيشتري دارد انتخاب خواهد شد. همانطور كه در تصوير بالا كه از كنترل پنل شركت MaxCDN تهيه شده است، محتوا ممكن است با توجه به مكان مراجعه كننده، از سرورهاي متفاوتي بارگذاري شود. براي درك بهتر، مي‌توانيد تفاوت هاست CDN و هاست معمولي را مشاهده كنيد.
به نظر مي‌رسد SEOmoz. org از Amazon CloudFront استفاده مي‌كند. به هر حال نويسنده مطلب از MaxCDN استفاده كرده كه خدمات و ابزار متفاوت و جالبي ارائه مي‌كند، همچنين قابليت همخواني با پلاگين W3 Total Cache در وردپرس را در كنار ديگر سيستم‌هاي مديريت محتوا از جمله دروپال و جوملا دارد.

ب) عناصر محتوايي

مادامي كه دسترسي كامل به تنظيمات سرور در امكان شما نيست، محتوا نقش مهمي را به عنوان مي‌داني براي مانور بر روي سرعت خواهد داست. با يكي از آشكار‌ترين ضعف‌هاي SEOmoz شروع مي‌كنيم:

۱. ريدايركت‌ها را كاهش دهيد

گاهي مواقع براي بيان كردن موقعيت جديد يك لينك، دنبال كردن كليك‌ها، متصل كردن بخش‌هاي يك سايت به يكديگر و يا رزرو كردن چندين دامنه با هم، نياز به ريدايركت و هدايت دوباره مرورگر از آدرسي به آدرس ديگر خواهيد داشت. ريدايركت‌ها درخواست‌هاي HTTP را افزايش و در نتيجه مدت عكس العمل و لود سايت را كاهش مي‌دهند. تنها در صورتي از ريدايركت‌ها استفاده كنيد كه واقعا به آن‌ها نياز داريد و راهي جز استفاده از آن‌ها نداريد. از جمله پيشنهادات موتور جستجوي گوگل مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • هرگز آدرس‌هايي كه ريدايركت مي‌شوند را در صفحات خود استفاده نكنيد. هر بار كه مقصد آدرس تغيير مي‌يابد، مرورگر شما نياز به تغيير و به روز رساني آدرس خود دارد.
  • هرگز براي رسيدن به منبع مورد نظرتان، از بيش از يك ريدايركت استفاده نكنيد. به طور مثال اگر هدف شما C است و دو نقطه آغاز متفاوت وجود دارد، به نام A و B، اين دو بايد مستقيما به C ختم بشوند. نه اينكه A به B و سپس به C ريدايركت شود.
  • از دامنه‌هايي كه از ريدايركت استفاده مي‌كنند اما محتوايي ارائه نمي‌كنند، خودداري كنيد. گاهي مواقع دامنه‌هاي اضافي ديگري به يك سايت ختم مي‌شوند تا از غلط‌هاي املايي كاربران در هنگام تايپ سو استفاده كنند.

تصوير زير نشان مي‌دهد كه وقتي مرورگر شما سعي مي‌كند سايت SEOmoz را بارگذاري كند، چه رخ مي‌دهد.

تاثير ريدايركت ها بر روي سرعت سايت

همانطور كه مشاهده مي‌كنيد، بيشترين زمان تلف شده در مجموعه ريدايركت‌هاي خارجي مشاهده مي‌شود. SEOmoz تقريبا از ۲۰ سلسله ريدايركت استفاده مي‌كند كه سرعت لود سايت را ۳۰۰۰ ميلي ثانيه كاهش داده‌اند.

۲. علامت سوال را از منابع ثابت پاك كنيد

هر چند برخي از غير مجاز مي باشد‌هاي نامناسب از اين مورد چشم پوشي مي‌كنند و يا مي‌توان با تغيير اوليت پارام‌تر‌ها از اين مورد گذر كرد اما به طور معمول، شما نمي‌توانيد لينكي با علامت «؟» در پايان را كش كنيد. حتي اگر Cache-control: public نيز استفاده شده باشد. اين علامت مشابه استفاده از Ctrl+F۵ عمل مي‌كند. از اين علامت تنها در انتهاي منابع پويا استفاده كنيد.

۳. Charachter Set تعيين كنيد

براي افزايش سرعت ترجمه و ارائه سايت، در HTTP headerهاي خود Charachter set تعيين كنيد. اين كار با افزودن كد سادهٔ زير امكان پذير مي‌باشد:

text/html; charset=utf-8″>

توجه داشته باشيد كه كاراكتر ست تعيين شده در HTTP header‌ها و متا تگ، يكسان باشند. در غير اينصورت با مشكلات عملكردي جدي در مرورگر Internet Explorer مواجه خواهيد شد. همچنين برخي مرورگر‌ها از توابع براي تشخيص كاراكتر ست استفاده مي‌كنند (مانند تابع  در وردپرس) در صورتي كه از كاراكتر ست خود مطمئن هستيد، آن را به جاي تابع PHP جايگزين كنيد. اين موضوع به كاهش سايز درخواست‌هاي شما كمك خواهد كرد، بنابر اين تا حد امكان از HTML به جاي PHP استفاده كنيد.

۴. كد‌هايتان را كوچك‌تر كنيد.

كوچك و Minify كردن تصاوير

حذف كامنتهاي HTML، بخش‌هاي CDATA، فضاهاي خالي و المنتهاي خالي حجم صفحه شما و زمان عكس العمل شبكه را كاهش و سرعت بارگذاري سايت را افزايش خواهد داد.
مي‌توانيد از ابزار ساده‌اي مانند Will Peavy minifier و يا در صورت استفاده از وردپرس، از پلاگين Autoptimize استفاده كنيد (پلاگين مذكور از CDN نيز پشتيباني مي‌كند).

۵. از درخواست‌هاي بد خودداري كنيد

Request و درخواست هاي بد

لينك‌هاي شكسته، خطاهاي ۴۰۴/۴۱۰ را به بار خواهند آورد و اين امر موجب ايجاد درخواست‌هاي بي‌مورد و زمانبر خواهد شد. لينك‌هاي شكسته خود را تعمير كنيد (به تصوير بالا در خصوص تفاوت و اهميت اين موضوع دقت كنيد). مي‌توانيد از بررسي كننده آنلاين لينك‌هاي شكسته و يا پلاگين WordPress link checker استفاده كنيد. همچنين خواندن مقاله مفيد در خصوص ابزارهايي مثل Xenu Link Sleuth و Screaming Frog بسيار مفيد خواهند بود.

۶. از منابع ثابت و استوار براي آدرس دهي استفاده كنيد

بهترين كار، اشتراك گذاشتن توصيه‌هاي موتور جستجوي گوگل در اين خصوص است:

«در خصوص منابعي كه در چندين صفحه مختلف استفاده شده‌اند، به اين موضوع كه همه اين المنتها به يك منبع و با يك آدرس ارجاع داده شده باشند، دقت كنيد. در صورتي كه منبع در چندين صفحه و سايت كه با هم مرتبط هستند اما در دامنه و هاست‌هاي مختلف هستند منتشر شده باشد، بهتر است است آن منبع از يك hostname بارگذاري شود تا اينكه براي هر بارگذاري به منبعي جداگانه مراجعه گردد. در اين حالت، فايده‌هاي كش به نجات شما مي‌آيند! به طور مثال اگر دو صفحه mysite. example. com و yoursite. example. com از يك كد جاوا استفاده مي‌كنند، بهتر است اين فايل جاوا از يك آدرس، به طور مثال از mysite. example. com فراخوانده شود، در اين حالت وقتي كه مرورگر با آدرس مشابه در yoursite. example. com براي اين فايل جاوا مواجه شود، به جاي بارگذاري مجدد آن، از كش خود استفاده خواهد كرد

۷. مراجعه به DNS را كاهش دهيد

Request و درخواست هاي بد

مراجعه به DNS مدت زمان قابل توجهي را براي پيدا كردن آدرس IP مناسب براي hostname به خود اختصاص مي‌دهد. مرورگر پيش از مراجعه به DNS، توان انجام هيچ كاري را ندارد. كاهش تعداد ميزبان‌هاي منحصر بفرد، مي‌تواند زمان پاسخگويي را كاهش دهد. ببينيد چطور مرحله DNS Lookup براي يك فايل، تنها ۳ ثانيه از مدت زمان بارگذاري SEOmoz را به خود اختصاص داده است. شما مي‌توانيد موارد مشابه را با استفاده از ابزار Pingdom كشف كنيد.

نكته: تصاويرتان را به هم متصل و Sprite كنيد. اين بدان معناست كه تصاويري كه در تمامي صفحات شما بارگذاري مي‌شوند، فقط از يك تصوير مشترك بارگذاري شوند. اين كار به كاهش مراجعات به DNS كمك خواهد كرد. SEOmoz بسياري از تصاويرش را در يك تصوير، مثل اين تصوير spriteگردآوري كرده است. براي اطلاعات بيشتر به SpriteMe مراجعه كنيد.

ج) CSS، جاوا اسكريپت و تصاوير

۱. ابعاد تصوير را مشخص كنيد

مرورگر شما قبل از بارگذاري تصاوير، سايت شما را بارگذاري و ارائه خواهد ساخت. تعيين كردن ابعاد تصوير به تعيين مكان و تصميم مرورگر در خصوص المنتهاي غير قابل تغيير سايت، كمك خواهد كرد. اگر ابعاد تصاوير مشخص نشده باشند، مرورگر شما پس از بارگذاري تصاوير مجددا در خصوص چيدمان صفحه تثميم خواهد گرفت. براي اين كار از مشخصه‌هاي height و width در تگ استفاده كنيد.

نوجه: هرگز براي تغيير اندازه تصاوير از اين مشخصه‌ها استفاده نكنيد، حتي اگر با استفاده از اين مشخصه‌ها سايز تصوير نمايش يافته را كاهش داده‌ايد، كاربر‌‌ همان تصوير اصلي (بزرگ) را بارگذاري خواهد كرد.

۲. تصاوير را بهينه سازي كنيد.

كامنت و اطلاعات اضافي در يك فايل تصويري
كامنت و اطلاعات اضافي در يك فايل تصويري

ممكن است تصاوير شامل كامنت و CDATA و يا رنگ‌هاي بلااستفاده باشد. پايين نگه داشتن حجم تصاوير كمك فراواني به كاربران با سرعت اينترنت ضعيف‌تر خواهد كرد. سعي كنيد تصاوير را با فرمت JPEG ذخيره كنيد. مي‌توانيد از مي‌انبر CTRL+SHIFT+ALT+S براي ذخيره تصوير بهينه در فتوشاپ استفاده كنيد، همچنين مي‌توانيد از ابزار Yahoo! Smush. itاستفاده كنيد، پلاگين اين ابزار براي وردپرس با نام WP Smush. it در دسترس مي‌باشد. مطالب تكميلي در اين خصوص را در تالار گفتمان دنبال كنيد.
سايت SEOmoz مي‌توانست تصاوير خود را تا ۵۰ كيلوبايت بدون از دست دادن كيفيت محسوس بهينه سازي كند.

۳. فايل‌هاي CSS را در بالا و JS را در پايين قرار دهيد

قرار دادن فايل‌هاي CSS در بخش قالب، از رندر كردن دوباره و تصاعدي جلوگيري خواهد كرد. در غير اين صورت ممكن است كاربر تا بارگذاري كامل سايت با صفحه سفيد مواجه شود. اين موضوع به استاندارد سازي صفحه خود بر اساس استانداردهاي W3 نيز كمك خواهد نمود. همچنين كد‌هاي جاوا اسكريپت خود را به دليل مشابه در پايان صفحه قرار دهيد.
البته پس از انتشار اين مقاله، يكي از مديران بخش توسعه دهندگان سايت ياهو با تماس با اينجانب، به اين موضوع اشاره كردند كه بارگذاري ناهمگام جاوا اسكريپت نيز (بسته به نوع فايل) مي‌تواند مفيد واقع باشد. استاندارد‌هاي مرسوم شده در خصوص جاوا اسكريپت (كه خود ياهو نيز به آن دامن زده است) قديمي بوده و همانطور كه شخص مربوطه اشاره كرد، اينترنت از زمان انتشار اين مورد در ياهو، مورد تغيير و تحولات زيادي قرار گرفته است.

روش‌هاي ديگري نيز براي افزايش سرعت سايت وجود دارد اما سعي بر آن بود كه به مهم‌ترين آن‌ها كه مورد غفلت بسياري از وبمستر‌ها، حتي حرفه‌اي‌هايي مانند SEOmoz قرار مي‌گيرد اشاره شود. البته كه سرعت سايت هدف اصلي سئو نيست اما بهترين سايت‌ها با سرعت بارگذاري پايين، راه سختي براي رسيدن به موفقيت در پيش روي خواهند داشت. سايت خود را با سريع‌ترين حالت ممكن ارائه كنيد تا سريع‌تر به اهداف خود برسيد.

ياد آوري دوباره اين موضوع ضروريست كه اين سايت هيچگونه مسئوليت در خصوص تغييراتي كه شما در سايت خود خواهيد داد ندارد، بنابر اين لطفا قبل از انجام هر كاري از وضعيت فعلي سايت خود نسخه پشتيبان تهيه كنيد.

امتیاز:
بازدید: 239
برچسب:
:
[ 1395/8/9  ] [ ۰۸ ] [ seo1 ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
لينكي ثبت نشده است
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 63539
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب